To stop the defamation of the Jewish people... to secure justice and fair treatment to all
Anti-Defamation League ABOUT ADL FIND YOUR LOCAL ADL DONATE CONTACT US PRESS CENTER

Sign Up For One Of Our Newsletters
Anti-Semitism  
Arab Media Review: Anti-Semitism and Other Trends
May 2004
RULE Arab Newspapers

Posted: June 30, 2004

Introduction Bahrain Egypt Oman
Saudi Arabia Palestinian Authority Arab Newspapers


Akhbar al-Kahlij (Bahrain) - A pro-government daily and Bahrain's oldest newspaper; editor in chief - Anwar Muhammad 'Abd ar-Rahman.

Al-Ahram (Egypt) - an Egyptian daily owned by the Egyptian government: the president appoints the editor. He (as the editor of the other government owned dailies, al-Gumhouriyya and al-Akhbar) is given substantial leeway in his editorial practices, assuming he avoids certain "taboos". Al-Ahram is the largest Arabic paper in the world and has established the Al-Ahram Regional Press Institute.

Al-Ahram al-'Arabi (Egypt) - a weekly published by the Dar al-Ahram publishing house. The editor-in-chief of the newspaper is Usama Saraya, but the chairman of the publishing house is Ibrahim Nafi', who is Al-Ahram's editor in-chief. Although both newspapers are published by the same publishing house, al-Ahram and al-Ahram al-'Arabi are different. The editorials in al-Ahram are always supportive of government positions, while the editorials in Al-Ahram al-'Arabi are critical of the government and also other countries. The paper publishes very strong anti-Israeli views. In addition, Sheikh Qardhawi has a platform to publish his views there, which in turn, gives the paper a religious dimension.

Al-Wafd (Egypt) - Al-Wafd is the main opposition paper in Egypt. The paper criticizes the regime on a wide range of issues - from economy to internal and foreign policy. However, it is important to note that the criticism is on subjects that are allowed by the regime. The paper is one of the most acceptable channels of opposition activism, since the Egyptians see themselves as supporters of freedom of the press, and the paper is supposed to be concrete proof of this idea. Al-Wafd expresses extreme anti-Israel and anti-Semitic views, in articles and cartoons.

Al-Watan (Oman) - a government-backed daily. The paper was established in 1971 and its editor-in-chief is Muhammed Bin Suleiman at-Tani.

Al-Hayat al-Jadida (Palestinian Authority) - the PA daily.

Ar-Riyadh (Saudi Arabia) - A Saudi daily, one of the four principal Saudi papers (the three others are: al-Madina, al-Jazira and al-Watan). The paper presents a relatively conservative attitude, while emphasizing (as most of the Saudi papers) its praise of the Royal family. Generally, the Saudi government lays severe limitations on the freedom of press and has a strict censorship, even on the foreign press that enters Saudi Arabia. Since the Saudi press is government-oriented, it concentrates on praising the Saudi Royal Family. Of course, opposition or independent newspapers do not exist in Saudi Arabia. However, the London based Saudi press has more independent features.

e-mail icon
Printable Version        
(.pdf format - 765 Kb -
requires Acrobat Reader
)

 
Anti-Semitism in the Arab and Muslim World April 2004
Anti-Semitism in the Arab and Muslim World February - March 2004
Anti-Semitism in the Arab and Muslim World January 2004
Anti-Semitism in the Arab and Muslim World December 2003
Anti-Semitism in the Arab and Muslim World November 2003
Anti-Semitism in the Arab and Muslim World October 2003
Global Anti-Semitism
Anti-Semitism in the Arab World
Explosion of Global Anti-Semitism: The Istanbul Synagogue Bombings
More on Global Anti-Semitism
ADL On-line Home | Search | About ADL | Contact ADL | Privacy Policy

2013 Anti-Defamation League