To stop the defamation of the Jewish people... to secure justice and fair treatment to all

Sign Up For One Of Our Newsletters
Flashpoint Lebanon: The Arab Media’s War of Incitement

Arab Newspapers

Posted: August 08, 2006

Introduction Bahrain Egypt Iran
Jordan Lebanon Oman Qatar
Saudi Arabia Syria United Arab Emirates Criticism of Hezbollah
  Arab Newspapers            

Al-Ahram (Egypt) – an Egyptian daily controlled by the Egyptian government: the president appoints the editor. He (and the editor of the other government owned dailies, al-Gumhuriyya and al-Akhbar) is given substantial leeway in his editorial practices, assuming he avoids certain “taboos.” Al-Ahram is the largest Arabic paper in the world and has established the Al-Ahram Regional Press Institute.

Al-Ahram al-'Arabi (Egypt) – a weekly published by the Dar al-Ahram publishing house. The editor-in-chief of the newspaper is Usama Saraya, and the chairman of the publishing house is Ibrahim Nafi', who is Al-Ahram's editor in chief. Although both newspapers are published by the same publishing house, al-Ahram and al-Ahram al-'Arabi are different. The editorials in al-Ahram are always supportive of government positions, while the editorials in Al-Ahram al-'Arabi are critical of the government and also other countries. The paper publishes very strong anti-Israeli views. In addition, Sheikh Qardhawi has a platform to publish his views there, which in turn, gives the paper a religious dimension.

Al-Ahram al-Masa’i (Egypt) – also published by the Al-Ahram publishing house.

Akhbar al-Khalij (Bahrain) – a pro-government daily and Bahrain's oldest newspaper; Editor in Chief - Anwar Muhammad 'Abd ar-Rahman.

Arab News (Saudi Arabia) – the First English Daily Newspaper in Saudi Arabia. Published simultaneously from Jeddah, Riyadh and Dhahran. Established in 1975 by Saudi Research & Publishing Co. (SRPC). Distribution: Saudi Arabia, United Arab Emirates, Kuwait, Bahrain, Qatar, Oman, Near East, North Africa, Europe and USA. ArabNews Online is published by ArabNews from its offices located in Jeddah, Saudi Arabia. Editor in Chief Mr. Khaled Al-Maeena.

Ash-Sharq (Qatar) – a daily newspaper edited and managed by Mr. Abdul Leteif Al-Mahmod and part of the Ash-Sharq publishing and printing house. The Ash-Sharq house board is headed by one of the royal family members.

Al-Ayyam (Palestinian Authority) – a government daily.

Al-Bayan (United Arab Emirates) – owned by the Al-Bayan Foundation for press, printing and publication. The newspaper was founded in 1980 and the editor is Hasher Al-Mektom, one of the royal family members.

Ad-Dustur (Jordan) – a government-owned paper that expresses pro-Palestinian and anti-Israeli views. It is considered a high quality paper.

Al-Gumhouriyya (Egypt) – a government-controlled daily.

Al-Hayat al-Jadida (Palestinian Authority) – the Palestinian Authority’s daily.

Al-Ittihad (United Arab Emirates) – a government daily, which is emphasizing the government’s policy and its achievements in interior and foreign affairs. The paper is publishing all kinds of news related to the Arab and Muslim arena, having a wide network of correspondents in the Arab countries and the west. The paper often publishes exclusive and special reports concerning actual issues, mainly about Iraq and Lebanon. The paper is being published by Emirates Media (; Editor in Chief - 'Ali 'Abdallah Abu ar-Rish.

Al-Mustaqbal (Lebanon) – a Lebanese daily, owned by the deceased Rafiq al-Hariri.

Al-Quds (Palestinian Authority) – an opposition daily, which does not exceed the government policy.

Ar-Rai (Jordan) – a government daily; expresses the approaches of the Jordanian regime.

Ar-Rai al-‘Amm (Kuwait) – a Kuwaiti daily.

Ar-Raya (Qatar) – a daily government-sponsored newspaper edited by Yosif Mohammad Darwish and published through the Gulf Company, which belongs to the royal family.

Ar-Riyadh (Saudi Arabia) - a Saudi daily, one of the four principal Saudi papers (the three others are: al-Madina, al-Jazira and al-Watan). The paper presents a relatively conservative attitude, while emphasizing (as most of the Saudi papers) its praise of the Royal family. Generally, the Saudi government lays severe limitations on the freedom of press and has a strict censorship, even on the foreign press that enters Saudi Arabia. Since the Saudi press is government-oriented, it concentrates on praising the Saudi Royal Family. Of course, opposition or independent newspapers do not exist in Saudi Arabia. However, the London-based Saudi press has more independent features.

Tehran Times (Iran) – Iranian Foreign Ministry organ.

Tishrin (Syria) – a state sponsored and owned newspaper, in which the journalists are appointed and instructed by the government (The English-language Syria Times is published by Tishrin as well).

Al-Usbu‘ (Egypt) – an Egyptian weekly oppositional.

Al-Wafd (Egypt) – Al-Wafd is the main opposition paper in Egypt. The paper criticizes the regime on a wide range of issues - from economy to internal and foreign policy. However, it is important to note that the criticism is on subjects that are allowed by the regime. The paper is one of the most acceptable channels of opposition activism, since the Egyptians see themselves as supporters of freedom of the press, and the paper is supposed to be concrete proof to this idea. Al-Wafd expresses extreme anti-Israel and anti-Semitic views, in articles and cartoons.

Al-Watan (Oman) – the only privately owned daily - owned by a business group; established in 1971; Editor in-chief - Muhammad Ibn Suleiman at-Tani; enjoys high popularity; has a circulation of 40,000. Although the daily is privately owned, the government has a right (by law) to censor materials.

Al-Watan (Qatar) – Al-Watan is one of the five Qatari dailies. Al-Watan’s chairman is Hamad bin Sahim al Thani, a member of the royal family (All of the papers are owned by different branches of the royal family). The Foreign Minister, Hamed bin Jasem bin Jaber al Thani, owns half of the newspaper.

Al-Watan (Saudi Arabia) – a daily owned by the governor of the ‘Asir district.

Al-Wifaq (Iran) – published by IRNA (Islamic Republic News Agency); the newspaper is edited by Muceeb Na'ami and is based in Tehran.

Al-Yawm (Saudi Arabia) – a state-sponsored daily; established in 1965 and printed in the Eastern region of Saudi Arabia and carries mainly local news covering that area. Head of the board – Ahmad 'Abdallah az-Zamel; Editor in chief – Muhammad 'Abdallah al-Wa'il.
Untitled Document
e-mail icon
e-mail icon Print Version
       PDF 3.8 MB
Related Articles
Arab Media Cartoons Depict "Jewish Control" of U.N. and U.S. (08/28/06)
ADL On-line Home | Search | About ADL | Contact ADL | Privacy Policy

© 2013 Anti-Defamation League